"Beckham" 1 år

 
 
 
 
 
 
 
Vi har fått en ny medlem i familjen som heter Nicki men vi kallar honom Beckham. Byledningen kontaktade projektledaren för Moyo Kwa Moyo och berättade att det fanns en liten pojke i behov av hjälp. I tisdags flyttade han till Matanana men det är fortfarande lite oklart om han kommer att bo där för alltid eller om det är för ett tag. Beckham är ett år gammal. Hans mamma gick bort för en kort tid sedan och pappan tog inte hand om honom  så han fick bo hos sin mormor. Han har troligtvis mask i magen för den är jätte uppsvälld, nästan som två bollar på vardera sida av magen. Han kommer från byn Ulole där en av daghemsverksamheterna finns. Byn är väldigt fattig och det märks tydligt att den har inte utvecklats lika mycket som Matanana har gjort de senaste åren. De som bor i byn Ulole är väldigt tacksamma för all hjälp de får och de är givmilda av det lilla de har, även mark har skänkts bort till Moyo Kwa Moyo.
 
Det var underbart att se  från första stunden Beckham kom att alla tog hand om honom och han blev en i familjen direkt. Det är en av de bra sakerna med den afrikanska kulturen att man blir alltid varmt välkommen som en i familjen. Det ar samma visa hos den familjen jag bor hos nu, hon säger att hon är Mama Sanna na Linnea och hennes barn kallar oss for dada (syster). Här finns det inga gränser på vem som tillhör familjen. Det är därför det ibland bor väldigt många under ett tak för de tar hand om sina släktingar vare sig de är fattiga och knappt har råd att försörja sina egna barn. 

Kommentarer
Postat av: Elin

Jag följer er blogg nu och har gjort i ett tag. Det är den enda bloggen av de jag följer som känns värd att vara inne på. Jag läser om erat fantastiska arbete och dessa fina barn som har drabbats av så mycket ont. Det gör ont att veta att man själv vet hur världen utanför verkligen är och inte har agerat. Jag vill bara säga att jag ber för er och för barnen och hoppas att min vilja att hjälpa andra tar mig så långt som ni kommit!
Rika välsignelser
Elin

2012-12-17 @ 21:24:43
URL: http://jacobsenelin.webblogg.se
Postat av: Maja

Fina unge! Han har kommit till ett bra nytt hem. Har barnhemmet i matanana fått någon föreståndare än?
Maja

2013-01-15 @ 01:15:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0