Mobil i Afrika

De var ett par veckor sedan sist men igår ringde Tumaini från Tanzania. Jag ringer upp henne och hennes första ord var "I miss you so much Jessica". Det blev ett 45 minuter långt samtal med mycket skratt.

Ni kanske undrar hur det funkar med mobil där nere? För det första har dom ju ingen el och kan ladda och sen kan man ju undra hur man har råd med en mobil i en fattig by i Afrika...

Min vän Tumaini är 19 år hon har ett eget simkort alltså ett eget nummer. Men hon har ingen mobil. Få där nere har mobil och Tumaini lånar en telefon och sätter in sitt simkort just när hon skall ringa. Hon ringer två signaler till mig jag svarar itne utan ringer upp därför kostar det henne inget. Sen kan jag ju även nämna att en mobil inte är speciellt dyr om man jämför med Sverige dom kostar ca 200-300 SVK. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0