Swahililektion del 1

Swahili lektion del 1
Kamwene= Hej
Shikamo/ Marahaba = Hej (artigt till äldre) / svar till shikamo
Mimi = Jag
Wewe = Du
Mambo?  =  Hur är läget? (slang)
Poa = Jag mår fint (svar till mambo)
Habari? = Hur mår du?
Nzuri = fint/bra (svar till Habari)
Jina lako nani? = Vad heter du?
Una miaka mingapi?= Hur gammal är du?
Umeshiba? /Nimesihba= Är du  mått? /Jag är mätt
Umechoka? /Nimechoka= Är du trött? /Jag är trött
Sana= Mycket
Kidogo= Lite
Mdogo= Ung
Kubwa= Stor
Mzungo= Vita människor
Hamna/hapana/hamona= Nej
Ndyio= Ja
Ndjo= Kom hit
Simama= Stå upp/stanna
Shakula= Mat
Kula= Äta
Sasa= Nu
Subiri= Vänta
Jana= Igår
Leo= Idag
Kesho= Imorgon
Kesho kutwa= Övermorgon
Haracka= Skynda på
Badai= Ses sen
Badai kidogo= Snart
Bado= Inte än
Kazi kubwa= Stort jobb
Karibu= Välkommen/varsegod
Pole= Stackare (om man gör illa sig)
Pole pole= Långsamt
Samahani= Ursäkta
Kamwene = Hej (Lokalt)
Shikamo/ Marahaba = Hej (artigt till äldre) / Svar till shikamo
Mimi = Jag
Wewe = Du
Mambo? = Hur är läget? (slang)
Poa  = Jag mår fint (svar till mambo)
Habari? = Hur mår du?
Nzuri = fint/bra (svar till Habari)
Jina lako nani? = Vad heter du?
Sana = Mycket
Kidogo = Lite
Mdogo = Ung
Kubwa = Stor
Mzungo = Vita människor
Hamna/hapana/hamona = Nej
Ndyio = Ja
Ndjo = Kom hit
Simama = Stå upp/stanna
Shakula = Mat
Kula = Äta
Sasa = Nu
Subiri = Vänta
Jana = Igår
Leo = Idag
Kesho = Imorgon
Kesho kutwa = Övermorgon
Haracka = Skynda på
Badai = Ses sen
Badai kidogo = Snart
Bado = Inte än
Kazi kubwa = Stort jobb
Karibu = Välkommen/varsegod
Pole = Stackare (om man gör illa sig)
Pole pole = Långsamt
Samahani = Ursäkta
(Stavningen kan vara felaktig på vissa ställen då vi inte har lexikon)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0