Sanna 2010-11-01

Jag följde med Tumaini som är 13 år till en grannby till Matanana för att  vara hennes stöd  då hon skulle dra ut en död tand. Vid ”sjukstugan” som fungerar lite som en vårdcentral, där finns det en doktor och en sjuksköterska. Om de har någon utbildning överhuvud taget är tveksamt.


Väntetiden för att komma in till doktorn fungerar som så, att först dit först in, men alla gick före och ställde sig längst fram i kön ändå. Efter några timmar hjälpte en afrikan oss att komma längst fram i kön och det var för att jag var vit.


Tumaini var så rädd och blyg så att jag fick prata för henne. Jag förklarade att hon hade ont i en tand och ville att dom skulle dra ut den. Sen gick vi ut och väntade på att få komma in till sjuksköterskan. Av sjuksköterskan fick vi tabletter och jag förmodar att det är något för smärtan efter dom dragit ut tanden.


När doktorn väl kom så tog han det väldigt lugnt. Han tog på sig handskar och började göra iordning sprutor. Först efter en halv timma tar han emot den första patienten. Som tur var vi nummer två. Doktorn bytte aldrig handskar mellan patienterna. Först ber doktorn mig att jag ska sätta mig på en säng en bit bort, men nej, jag ville sitta bredvid Tumaini och hålla hennes hand. Doktorn bedövar med två kraftfulla nålstick i tandköttet. Han hade luft kvar i sprutan och höll den inte still och det knakade  högt. Det värsta var att hon satt helt tyst men jag såg alla ryckningar i ansiktet och hela kroppen blev förstelnad. Efter bedövningssprutan skulle man vänta i minst 6 min så att bedövningen verkligen hjälpte. Men det finns nog inte någon bedövning som hjälper mot hans metoder. Doktorn använde verktyg som såg ut som en skruvmejsel och tång. Strackars Tumaini hade inte velat uppleva detta. Jag får se hennes tand eller vad som var kvar av den efteråt. Hela tanden var rutten, svart och smulades sönder.


Nog för att denna dag redan hade innehållit hemska upplevelser......

Runt elden på kvällen fick jag reda på två hemska saker till. För ungefär en vecka sedan blev en 10-årig flicka våldtagen i Bumilayinga. De har inte hittat personen som förgrep sig på flickan, blir så arg. Det andra var att en volontär fick bevittna att en lärare slog sina elever. En massa barn var uppradade och läraren tog en gren, tog bort alla löv och bad barnen ställa sig på alla fyra. Volontären berättade att en del barn hann undan och gömde sig eller bara la sig platt på backen. Volontären såg en panik i dessa rädda ögon.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0